Domkirken stenger

Hovedorgelet i Stavanger Domkirke skal nå på plass igjen. Det er reparert og ombygget i verkstedet til Orgelmakerij Reil i Heerde i Nederland. Som følge av disse arbeidene  må Stavanger domkirke stenges.

Mandag 16. februar til fredag 13. mars vil det arbeides med bygningsmessig tilrettelegging for montering. Blant annet må vanntåkeanlegget leges om og nåværende (ny) resonans-mur på galleriet rives slik at det blir bedre plass til orgelpiper inn over forhallen. Tilretteleggingene vil ta tre til fire uker.

Tirsdag den 7. april ankommer orgeldelene til Stavanger og selve gjenoppbyggingen kan starte. I tillegg til å bygge opp selve orgelet vil det gå mye tid til inntoning (stemming og akustiske talspasninger) samt en skikkelig rengjøring av kirkerom og inventar. Det hele er beregnet til å vare frem til andre halvdel av august.

Det legges også opp til at reparasjon av de skadde glassmaleriene kan gjennomføres i denne perioden, men det knyttes seg fremdeles noe usikkerhet til dette. Hensyn til arbeid med orgelet vil ha høyeste prioritet.

Domkirken blir dermed stengt hele sommersesongen.

rev-DSCN7357

I dag står orgelgalleriet tomt.

DSCN7355

Bildet er tatt fra våpenhuset (forhallen), sett mot kirkeskipet. Vi kan se at kontruksjonen for ryggpositivet (pipene plassert bak organisten) stikker langt ut i kirkerommet. Ved ombyggingen vil dette reduseres og dermed ikke dominere kirkerommet i samme grad.