Tildekking av sårbare kulturskatter

Ved bygningsmessige arbeider vil det alltid bli problemer med støv, endringer i temperatur og klima mm. Særlig nå, når en mur på orgelgalleriet demonteres (skjæres opp i biter for å kunne fraktes ut) må man ta ekstra vare på sårbare gjenstander.

Etter en rekke slike arbeidsperioder i årene fremover vil uansett alle kunstgjenstandene måtte bli rengjort i regi av Arkeologisk Museum.

Bildene formidler den spesielle stemningen vi kan oppleve når et kjent rom blir midlertidig forandret.

IMG_6466 kopi

IMG_6461

Rekken med trillebårer fremstår i høyeste grad som et fremmedelement i det sakrale rommet, men rommet har nok opplevd mange slike runder med anleggsvirksomhet gjennom snart 900 år.

IMG_6424

Stillaset brukes til demontering av murveggen bak orgelet. Den ble satt opp da orgelet var nytt. Nå er her både heis og trappetårn som gir tilgang til helt nye opplevelser av kirkerommet. Hele orgelgalleriet er avstengt med plast for å begrense støvflukt til kirkerommet.

IMG_6418 IMG_6433 IMG_6457