Fra vest til øst

Akkurat i det vi avsluttet arbeidene med vestfasaden i denne omgang (for i år), kom den sørgelige nyheten om nok et hærverk på Victor Sparres glassmaleri på Domkirkens østvegg. Nettopp for å forhindre dette, har vi en tid i prøvd ut tre ulike beskyttelser for disse glassmaleriene. Valget hadde alt falt på sortlakkert netting og produksjonen av gitteret var så godt som ferdigstilt. – Så skjedde altså dette like før jul: http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/stavanger/Mann-knuste-glassmaleri-i-Domkirken-2998188.html

DSCN6658 kopi

Med formiddagslyset rett imot blir skadene ekstra synlige. I alt ble 81 enkeltbiter skadet under hærverket. I tillegg til å bruke et stort spekter av glassfarger, brukte Victor Sparre sverting (brenning / skraping) og påmaling (kaldmaling) mm for å oppnå den ønskede fargetonen. Å få frem gode erstatninger blir derfro en krevend utfordring for glassmesteren.

IMG_6121

Kanalplast og svartsladding av hullene ble den midlertidige løsningen. Pilkington as er her i gang med montasjen.

IMG_6109

Geir Lyshaug fra NDR (Nidaros Domkirkes Restureringsarbeider) blir her intervjuet i forbindelse med deres befaring av skadene. Glassverkstedet ved NDR er en viktig faglig ressurs og støtte i arbeidet med Domkirkens galssmalerierl.