Stillaset ned – gavlspydet opp

Etter nesten et helt år bak presenningen avdekkes nå Domkirkens vestfasade. Vi er i de få siste dagene med innspurt og opprydning før julefreden kan senke seg på byggeplassen

IMG_6077

Endringen er dramatisk når den hvite presenningen fjernes. Inne få dager er alt borte.

IMG_6078

Blant de siste arbeidene som må gjøres mens stillaset ennå står, er montering av gavlspydet. Det ser lite ut på avstand, men det var likevel så stort og tungt at det måtte heises på plass etter at selve takstillaset var fjernet. Klatreturen opp til topps ble plutselig en langt mer luftig affære.

IMG_6085

Bak remonteringen av gavlspydet ligger et tett og godt samarbeid mellom blikkenslager J. Johnsen & sønner as og UiS/Akrologisk musem v/ Geir Magnussen. Selve spydet er reparert, overgangen til taket er nytekket og Geir Magnussen har utviklet og montert et nytt solid feste for spydfoten inne på selve loftet. Godt arbeid. På bildet: Blikkenslager Øystein Kluge (JJS) i arbeid med de siste detaljene.

IMG_6091

Selve gavlspydet har en kjerne av smijern, beslått med kobber. Blikkenslager og UiS/Arkeologisk museum har samarbeidet om å reparere det og sette det i stand til videre tjeneste som lynavleder for Domkirken.