Orgelet i tusen biter…

Kirken er for tiden fylt opp med kasser og løse deler som nå skal settes sammen til et nyrestaurert orgel. Den møysommelige prosessen med å montere orgelet og senere intonere det er i gang for alvor. Først i august vil arbeidet være fullført. Orgelet er bygget og nå restaurert av Orgemakerij Reil i den Hollandske byen Heerde. Her følger noen bilder fra “kaoset” like før selve monteringen kommer i gang.

IMG_6641

De mange delene fyller kirkerommet. Det er som et enormt puslespill. Brikkene passet perfekt sammen på verkstedet i Holland. Er alle delene på plass, vil det passe perfekt også her i Domkirken.

IMG_6638

Selve orgelklaviaturet har ikke helt funnet sin plass. Her skal det utøves kirkemusikk på høyt nivå og til glede for svært mange.

IMG_6637

Kasse på kasse med smådeler er klare for å heises opp på stillaset for montering.

IMG_6634

Her oppe skal det hele monteres. Akkurat denne utsikten blir forhåpentligvis ikke oppnåelig igjen på svært svært lenge.