Droner, laser, lifter og blits

Det er for tiden full aktivitet med digital oppmåling av Domkirken. Både innvendig og utvendig fotograferes hver overflate og detalj. Dette gir igjen grunnlag for produksjon av målholdige, perspektivløse og høyoppløselige bilder, såkalt fotogrammetri. Både steinkonservatorer ved AM-UiS og vi som prosjekterer (tegner) har stor nytte av et slikt nøyaktig underlagsmateriale. Aldri før er Domkirken blitt så grundig fotodokumentert.

Det er firmaet Koordinat as som står for arbeidet, ledet på stedet av den polske arkeologen Marcin Gladki.

Møblene må ryddes unna og kirken stenges når arbeidet pågår for fullt. Det brukes lift og stillaser inne for å komme høyt nok, – også til glede for kirketjeneren som får en sårt tiltrengt anledning til å skiftet lyspærer.

Stolene må til alters når stillaset trenger plassen.

Det kan se brutalt ut, men disse folkene er vante med å håndtere utstyr i sårbare omgivelser.

Kamera løftes til værs med drone, et såkalt oktokopter. Med sine åtte propeller kan det løfte utstyr på hele 16 kg. Én styrer dronen, én styrer kamera mens Marcin Gladki styrer arbeidet fra sidelinjen.

Okotkopteret gjøres klart for fotografering av nordfasaden.

Arkitekt Live Gram benyttet anledningen til å inspisere klerestorievinduene utenfra. Hun kan konstatere at det også her er behov for omfattende restaurering.