Bygghytten åpnet og i full drift.

Den 10. juni ble bygghytten offisielt åpnet av varaordfører Bjørg Tysdal Moe. Tunet ble fylt av gjøgleri, sang, taler, (Tamaras) byggrøt og mange begeistrede besøkende, noen i embeds medfør, andre av ren interesse. De som ville fikk også en tur opp i stillaset for å se østfasaden på nært hold.

Med dette starter en helt ny æra for restaureringsprosjektet ved Stavanger domkirke. Håndverkerne har fått gode arbeidsforhold, tett opp til selve kirken, og arbeidet de utfører vil, på en helt ny måte, bli synlig og hørbart i byen vår. Det er bare å glede seg.

Snoren klippes: Tara, Bjørg og Regine.

Direktør for NDR (Nidaros Domkirkes Restaureringsarbeider) holder hilsningstale. Han hadde med seg et miniatyrhode av St. Olav. I tillegg ble fikk Stavanger en ny, stor kleberstein som gave fra Nidaros. Denne skal bli “pyramidestein” på toppen av østgavlen.

Steinhogger Atle Elverum arbeider med en ny stein til Domkirkens østfasade. Verktøyet, materialene og lyden er de samme som for 900 år siden.

Et bredt utvalg av meisler inngår i steinhoggerens verktøy.