Utstillingåpning på Arkeologisk museum: Domkirken2025- konserveringsarbeider.

Arkeologisk museum, Uis er en svært viktig aktør i restaureringen av Stavanger domkirke. De har ansvaret for å konservere og restaurere klebersteinselementene på katedralen ved hjelp av et svært dyktig team bestående av steinhuggere, murere, konserveringsteknikere, geolog, biolog mfl. Arbeidet med kleberstein er regnet å utgjøre ikke mindre enn ca 30 årsverk  frem til 2025. Vi er stolte og veldig glade for at det finnes et så fagtungt og dyktig fagmiljø, bare fem minutters gange fra katedralen som skal restaureres.

Arkeologisk museum har på eget initiativ  utarbeidet en fin, liten utstilling om restaureringsarbeidet med kleberstein og hva det innebærer. Dette formidles gjennom tekst, bilder, objekter og filmer som dokumenterer de ulike prosessene som har pågått til nå.

Utstillingen vi bli stående i lang tid og innholdet endres etter hvert som restaureringsprosjektet pågår.

Fra utstillingen.

Informasjon om utstillingen ble gitt av Brynja Björk Birgisdottir som er avdelingsleder for formidlingsavdelingen på Arkeologisk museum.

Varaordfører Bjørg Tyssdal Moe sto for den offisielle åpningen av utstillingen.

Inger Marie Egenberg er avdelingsleder for konserveringsavdelingen på Arkeologisk museum. Hun fortalte de fremmøtte om teamet som arbeider på domkirken og arbeidet deres.

Romanske kapiteler fra middelalderen som vanligvis befinner seg på lager.

Fragment av spissbuet kleberomramming rundt østvinduet i koret i domkirken. Disse steinene ble demontert på 1980-tallet. Dessverre ble det byttet ut med kleber av svært dårlig kvalitet og må derfor skiftes ut igjen.