Stavanger Aftenblad bak stillasduken

Formidling er i våre øyne en helt essensiell del i denne type restaureringsarbeider. Det er ikke bare byggene som skal holdes ved like, det skal også kunnskapen om dem.

Stavanger Domkirke er et bygg som de aller fleste har et forhold til, ikke minst på grunn av sin sentrale beliggenhet i byen. Byens befolkning fortjener å få vite hva som foregår bak stillasduken.

Vi inviterte derfor Aftenbladet ved journalist Kristin Aalen og fotograf Anders Minge opp i stillaset for å fortelle om arbeidene så langt. Sjekk linken:

www.aftenbladet.no/kultur/–Pa-hoy-tid-a-reparere-skader-pa-Domkirken-3388519.html#.UzvLNVy_3jk

I tillegg har vi, som tidligere nevnt på denne bloggen, utformet store informasjonsplakater som er montert på byggegjerdet utenfor kirken. Disse er utfromet i samarbeid med Dimmen design . På denne måten kan også forbipasserende bli informert om prosjektet og få “en titt bak duken”. Plakatene er også tekstet på engelsk.

Inngangsparti med plakater

Hovedinngangen til kirken skal kunne brukes gjennom store deler av prosjektperioden. For at det ikke skal være noen tvil om når kirken er åpen, har vi fått malt innsiden av dørene i byggegjerdet i knall oransj.