Hoveddøren skal også restaureres…

Kirkens dører ble tegnet og realisert av arkitekt og “stadskonduktør” Conrad Fredrik von der Lippe som en del av den omfattende restaureringen han ledet på 1860-tallet. Selv om Stavanger domkirke kan sies å være landets mest autentiske (best bevarte) middelalderkatedral, vil mye av det vi ser i dag være preget av hans arbeid med bygningen. Han sto blant mye annet for skifte fra steingolv til tregolv, utskifting av takkonstruksjonen, flytting av prekestolen og utvidelse av korbuen,  – og altså utforming av nye dører.

Hoveddøren mot torget ble byttet ut og satt på lager i forbindelse med “fornyelser” på 1940-tallet, men i 1983 ble den hentet frem, pusset opp og tatt i bruk igjen. Arbeidet var en gave fra Stavanger Sparekasse i anledning deres 125-årsjubileum.

Slitasje fra vært og bruk setter stadig nye spor og det er nå på tide med en ny grundig restaurerIng av dørfeltet.

DSC_0273

Dørbladene må tas inn på verksted for en grundig sjekk av treverk, beslag og overflatebehandling. Her ser vi låsesmedmester Bård Eilif Hveding i arbeid med å bore ut to av dørens klinkede nagler.

DSC_0268

Det er viktig å finne ut mest mulig om materialet, teknikken som er brukt, tilstanden og mulighetene for gjenbruk. Vil fjerning av nagler skade treverket? Kan naglene repareres og brukes videre eller må de erstattes?

DSC_0272

Foto: Låsesmedmester Hveding as