På besøk i Mariakirken i Bergen

mariakirken eksteriør.DSCN0756

Steinkirker fra middelalderen har en rekke felles sårbarheter. Selv om kunnskapen om Domkirken og problemstillingene rundt restaureringen er stor, er det likevel vesentlig å lære av andres vurderinger og erfaringer i tilsvarende prosjekter. Prosjektleder Britta Goldberg og arkitekt Live Gram har derfor vært på besøk i Bergen på omvisning i Mariakirken med påfølgende drøftinger for å lytte og lære av deres erfaringer.

Arbeidet med restaureringen av Mariakirken startet i 2010 og vil stå ferdig i siste halvdel av 2015. Prosjektet ledes av Akasia, et kommunalt eiendomsforetak med drift og vedlikeholdsansvar for ca 70 bygg i Bergen, derav 34 kirker og 5 kapell. De har en stor stab som blant annet består av dyktige håndtverkere med stor kompetanse innen restaurering. Prosjektkostnaden vil ligge på omlag 140 millioner.

Foto: Schjelderup & Gram