Noe nytt er på trappene.

Et nytt stillas er på vei opp, denne gangen foran kirkens østvegg. Dermed vil hele veggpartiet mellom de to tårnene snart være dekket av presenning, slik det nylig var på vestveggen. Slik kommer det til å stå i tre år.

Stillaset er på hele ti etasjer for å kunne betjene arbeidene som skal foregå over hele veggen, fra bakke til møne. Nok en gang er det kleberstein som er den store utfordringen, enten den løsner, forvitrer eller sprekker opp på grunn av tidligere feilbehandlinger. Her på bloggen kommer vi til å følge arbeide steg for steg.

DSC06626

Før løvet spretter på parkens trær kan vi lett se at noe er på gang, – noe som vil prege kirkens “ansikt” mot parken i lang tid.

DSC06629

På nærmere hold får vi inntrykk av størrelsen på stillaset. Det i seg selv er et omfattende byggeprosjekt. Alustar as står for dette arbeidet. Faren for skader på sårbare klebersteinsdetaljer er ekstra stor i denne fasen. Både prosjektledelsen og steinkonservator fra Arkeologisk musem overvåker og veilder daglig.