Mot kaldere tider … (men bare i Domkirken)

Orgelproblemer har, gjennom historien, hatt en egen evne til å sette dagsorden og premisser i Stavanger domkirke, som i så mange andre kirker rundt om i landet. Både organister og instrumentene deres har stemmer som bli hørt av mange. Slik er det også nå, – og det skal vi være glade for: Anne Ytterdal og konservatorene ved Arkeologisk Museum i Stavanger har i en årrekke påpekt at kirkerommets høye temperatur og lave luftfuktighet er til skade for våre uvurderlige barokke epitafier og ikke minst prekestolen. Men det er vanskelig å velge å fryse og Domkirkens problemer utvikler seg sakte, sakte, umerkelig for folk flest.

Nå har det nyrestaurerte orgelet fått store problemer med den tørre luften og det hever derfor stemmene sine i protest. Resultatet er at termostatene, fra nå av, ikke setter ovnene i arbeid før temperaturen kommer under 10 grader. Det er heldigvis ikke så vanlig på denne årstiden, og vil neppe sjenere noen, men det vi merkes når vinterkulden igjen setter inn.

Denne lenken fører til NRKs nylige radioreportasje om problemet.. Domkantor Ivan Sarajishvili, kirkeverge Svein Inge Thorstvedt og prosjektleder Britta Goldberg foklarer her hva som er problemet og hva som må gjøres på kort og lang sikt. En best mulig permanent løsning på problemet er blant de prioriterte oppgavene i restaureringsprosjektet “Domkirken 2025”. Det jobbes med saken….