Nå hogges det

Tilhogging og reparasjon av gesimssteinen til Stavanger Domkirke er i full gang. De nye klebersteinsblokkene fra Otta begynner å ta form. Det er steinkonservator Ann Meeks ved Arkeologisk museum/ UiS som utfører arbeidet.

Flere av de gamle steinene skal  repareres og brukes på ny. Reparasjonene skjer ved at det hugges til nye biter stein der det mangler deler. Andre steder repareres skade og sprekker ved å legge i mørtel med ulike tilslag.

Remonteringen av de første gesimssteinene starter første uken i august.

DSCN3786 web

Steinblokkene begynner å ta form.

DSCN3787web

Steinkonservator Ann Meeks (t.v) og Rebecca Reid diskuterer tilpassingen av en steinbit. Rebecca er spesialist på kalkmørtler.

DSCN3790web

Gesimssteinen øverst i Domkirkens gavl. De buede steinbitene foran i bildet var tidligere en del av høyre side av steinen til venstre. Gesimsen på Domkirken er svært værutsatt. Konservatorene mener det vil være en for sårbart løsning å remontere fragmentene. Derfor er det istedet blitt brukt kalkmørtel iblandet steinstøv til å fylle tomrommet. På avstand vil dette ikke synes, på nært hold vil utbedringen av skaden være lesbar for kommende generasjoner.