Gesimsstein heises på plass

I dag den 6. august ble to nye og to gamle gesimssteiner heist opp i stillaset. De to nyhogde klebersteinene som skal monteres nede ved hvert raft, var for tunge til å løftes opp uten hjelp fra kranbil. Det er en milepæl i prosjektet at montering av kleberstein nå kan begynne. I ukene før frosten kommer skal det utføres mye godt arbeid.

Dessverre er det ikke enkelt å skaffe tilstrekkelig kleberstein av rett kvalitet. Arkeologisk museum/ UiS arbeider med saken.

DSCN3808

Lastebilen som fraktet de nye klebersteinene fra Feierbadet til Domkirken sto i morsom kontrast til bygget.

Web åpning stillasduk DSCN3815

Hovedinngangen av kirken ble midlertidig stengt under innheisingen. Stillasduken ble skjøvet ned og ga tilstrekkelig åpning.

IMG_5255

Her landes kassene med kelberstein i stillaset. Herfra skal de visnjes videre og monteres på gesimsen med kalkmørtel. Det har vært drøftet om stillasduken burde vært mer dekorativ, gjerne med bilde av fasaden, slik vi ser det på mange andre bygge- og slagsprosjekter (med varierende hell). Vi har satset på det enkle og funksjonelle, noe vi var ekstra glade for i denne situasjonen. Snart skal også ca 10 m lange bjelker (sperrer) heises på plass. Sillasentreprenøren Alustar as har fått flere spesielle utfordringer i dette prosjektet. Denne klarte de med glans.

IMG_5273 kopi

Upåklagelig utsikt fra hullet i stillasduken der stienene ble lastet inn. Hver stein var pakket i egen spesialbygget kasse. George Murphy fra Arkeologisk Museum/UiS tar imot. Endelig kan montering av ny gesims begynne.

Foto: Schjelderup & Gram