Gulvet i skipet er ferdig støpt

Etter skånsom oppfylling, isolering og armering ble gulvet i skipet støpt den 15. september. Prosessen ble blant annet godt dokumentert av NRK.

Fra middelalderen og frem til 1800-tallet var skipets gulv et gravsted. Jordmasser og tunge heller utgjorde en avgjørende motvekt for søylenes veldige marktrykk. Etter at graver og jordmasser ble fjernet på 1800-tallet, og tregulv ble etablert over kjelleren, har faren for konstruktive setninger vært langt større enn man har vært klar over. Etter at man nå har dekket grunnen med med leire og grusmasser og støpt betongdekke over det hele, står bygget igjen tryggere, selv om de nye massene faktisk veier mindre enn det opprinnelige jordgulvet.

Bygningsfysikernes beregninger viser at klimaet i grunnen, under dekket, vil bli langt mer stabilt, noe som er gunstig for bevaring av de rester av arkeologi som ikke kunne graves frem. Vi venter med spenning på arkeologenes videre undersøkelser og tolkninger av det som er funnet.

Nå skal betongdekket først fungere som base for stillaser og arbeider i høyden, frem til tregulvet legges i 2023. Vannbåren varme legges mellom betonggulvet og tregulvet og bidra til en stabil og bærekraftig grunnoppvarming.

Betongstøp er dekket med plast for å bedre herdeprosessen. Det støpte dekket ligger med avstand til historiske vegger, søyler og fundamenter. Utsparingene vil bli ettermurt med svakere mørtel. Slik sikrer man at dekkets vekt fordeles jevnt på massene og at det ikke belaster sårbare punkter.
Firmaet Hako Total er drevne i arbeid med stål og betong, men dette er en jobb utenom det vanlige. Her jobbes det grundig og med stort fokus på sikkerhet for kirkens sårbare bygningsdeler.
Før støping: Store mengder armeringsjern vil bidra til å gjøre betongen strekkfast.