Ny skifer legges

Etter mye venting på spanske transportarbeidere i streik, er nå skiferen kommet til Domkirken og klar for legging. Store mengder skal legges på et bratt tak, så her må systematikk, sikkerhet og arbeidsmiljø settes i høysetet. Gode rutiner og arbeidsstillinger må etableres for et arbeid som ellers vil gi vonde rygger etter uendelige repetisjoner. Etter planen skal skifer og tilhørende kobberbeslag være ferdig lagt til høsten. Da kan vi endelig ta ned det store tak-over-tak-stillaset og sove litt bedre når vinterstormene kommer.

Skiferen er av den samme mørke typen som har ligget på Domkirkens tak siden 1860-tallet. Det er veldige flater som skal dekkes.
Palle på palle med fint tilhugget skifer venter på å bæres på plass, foreles og festes med kobbersøm.
Ved omlegging av taket må man også regne med at kobbesbeslag må skiftes. Her ser vi det nære møtet mellom kleberstein fra middelalderen og nye takrenner i kobber. Slike møter krever stolte og dyktige fagfolk som ikke firer på kvalitetskravene. Takrennenes tilstand og utførelse er helt avgjørende for at vi får beholde middelalderstein og utvendige ornamenter i den stand vi ser her.