Hva kan vi forvente når domkirken åpner i år?

Den 25.08. åpner Stavanger domkirke igjen etter mer enn fire år med stenging. Mye skal være ferdig til åpningen, men slettes ikke alt.

Det alle meste av de innvendige arbeidene skal være avsluttet til åpningen av domkirken. Kirken vil være den samme gamle, men vil likevel fremstå som fornyet. Veggene er nykalket, gulvene lagt om, slipt og oljet og himlinger malt. En rekke nytt, liturgisk inventar vil være på plass: nytt hovedalter, nytt nattverdsbord (“fremskutt alter”), lesepult, et stort fellesskapsbord og arrangemnter for lystenning og prosesjon. Og ekstra gledelig: Reparasjon av døpefonten som ble skadet under transport ut av Domkirken pågår. Målet er at den skal være tilbake i domkirken til åpningen, med ny plassering i skipet. Skipets mange stoler skal gjenbrukes som de er etter en omgang med pussing og olje.

Det man kanskje ikke vil merke er at absolutt alle tekniske installasjoner er nye. Man vil derimot merke at belysningen er ny og langt bedre enn før, selv om de gamle lysekronene er tilbake på plass, restaurert og oppgradert.

Det nye oppvarmingssystemet er basert på jordvarme fra byparken og et nytt styringsanlegg skal sørge for at alt fungerer effektivt. Det blir vannbåren varme i gulvene og slitte panelovner langs ytterveggene er erstattet med lune radiatorer. På bildet under ligger nyankomne radiatorer klare for montering.

<zxz<x

De nye veggen og dørene av glass og stål skal bidra til at forhallen / våpenhuset blir en klimatisk og funksjonell buffersone mellom byrom og kirkerom. På bildet under ser vi montør fra Kringsjaa as i ferd med å installere det store glassfeltet i buen under orgelet, et av de mest markante tegn på at ny tid har møtt gammelt bygg, noe begge deler vil leve godt med.

Men altså; ikke alt vil være på plass til åpningen: Remontering av det historiske inventaret, med prekestol og epitafier må vente til det foreligger sikker dokumentasjon for at inneklimaet i kirken er stabilt. Riksantikvaren krever at luftfuktigheten og temperatur i bygget kan holdes innenfor fastsatte rammer gjennom en vintersesong, etter at klimastyringen er etablert, noe som ikke har vært mulig i år. Dette vil derfor komme på plass i løpet av jubileumsåret 2025.

Domkirkens tidligere kororgel er kommet tilbake til domkirken. Nytt kororgel er planlagt, men kan antageligvis være på plass først i 2026.

Utvendig murverk, kleberstein og utomhusarbeider er langt på vei ferdig, men kompletteres fram mot 2025. Til åpningen vil det fortsatt være avgrensede områder rundt domkirken som ikke vil være tilgjengelige for publikum. Det vurderes bl.a. om bygghytten kan bli stående og brukes videre til den planlagte restaureringen av Bispekapellet. Dette avhenger igjen av om det bevilges midler til et nytt tilbygg med bl.a. sårt tiltrengte toaletter, tilgjengelige for alle.

På byggeplasskameraet (følg lenken under) kan du følge med på hvordan det går med innspurten fram til åpningen: