Første stein demontert på østgavlen

Stillaset er oppe og steinarbeidet kan endelig begynne. Helt på toppen av østveggen står et steinspir, på fagspråket fial, en krans av små spissgavler kronet med korsblomst-ornamenter og bladknopper. Fra bakken ser den ganske så intakt ut, – og ikke all verdens stor. På nært hold ser vi noe helt annet. Dette er tunge, uhåndterlige steinkonstruksjoner som samtidig er svært sårbare. Nye og gamle sprekkdannelser, eldre reparasjoner mm gjør at her trengs et omfattende restaureringsarbeid. I dag, den 7. juni 2016, ble øvre del av denne store fialen gjort løs og løftet ut på stillaset, hvor Ann Meeks og George Murphy fra Arkeologisk museum/UiS gjorde den klar for transport til verkstedet. Begivenheten ble behørig feiret med kaffe og kjeks. En ny omfattende runde i restaureringsarbeidet er for alvor i gang.

IMG_7149

Tungt presisjonsarbeid på en luftig arbeidsplass. George Murphy og Ann Meeks demonterer øvre del av fialen.

IMG_7154

George Murphy i full konsentrasjon med baufilsagen. Her skal den smale fugen og den skjulte messingtapp i kjernen kuttes uten at steinen skades.

IMG_1580

På avstand legger man knapt merke til fialen som topper gavlen.

DSC_3141

Like nedenfor fialen på mønet, prydes fasaden av en skulptur som man regner med skal forestille biskop Arnes hode. Han var den viktigste drivkraften bak bygging av det gotiske koret, Bispekapellet og sannsynligvis også Mariakirken etter brannen i 1272 og frem mot år 1300.