Alteret skjæres til

Bearbeidelse av jern, tre og stein har en historikk som har fulgt Domkirken fra den ble bygget. I arbeidet med selve det autentiske bygget og dets historiske inventar, følges dette også opp i selve utførelsen; i hvordan materialene restaureres, bearbeides og installeres. Også i det fornyede inventaret er det disse tre materialene som blir med videre, både konstruktivt og estetisk. Men produksjonen skjer i dag på helt andre måter, og håndverkeren betjener verktøy som var utenkelige inntil ganske nylig. Dermed oppstår en spenning i møtet mellom gammelt og nytt. I dette spenningsfeltet skal det nye være ydmykt tilstede i det gamle, ikke overdøve historien men bidra til å gjøre den lesbar. Det nye må derfor heller ikke gi seg ut for å være historisk autentisk. Den jobben skal det reelt autentiske får gjøre selv.

Det er derfor med stor, positiv forventning vi besøker Nordic Steels produksjonshall på Bryne. Her skal Stavanger domkirke få bærende konstruksjon av stålplater. Det skjæres, brettes og sveises i 3 mm tykke stålplater. Bit for bit gjøres klar. Når dette blir installert i kirken skal det bære historiske klebersteinstavler og store, nye steinplater fra brudd i Hellvik. Begge deler krever presisjon på millimeternivå.

Et stort utvalg plater i ulike metall-legeringer ligger klarer for produksjon. Noen av dem ble hentet fram for visuell utvelgelse. Hvilke av disse skal få den ærefulle jobben å inngår i Domkirkens alter?

Utgangspunktet er arkitektens tegninger, et resultat av omfattende prosesser i samråd med menigheten, Biskopen og Riksantikvaren. Til høyre forklarer Stig Laland selve skjæreprosessen for arkitekt Live Gram og Sigmund Vågane fra Vågane Viste as.

Skjæring av platene skjer med laser. Prosessen dokumenteres her av prosjektets filmteam fra Nettopp/UiS.

Her ser vi hvordan laseren har skåret presise deler til bl.a. Domkirkens ny alter.