Vestfasaden – stillas på vei opp

Arbeidene på domkirkens vestfasade trenger klimatisk beskyttelse, både av bygg, materialer og personale. Stillaset vil dekke hele fasaden og deler av takflaten. Dette vil bli stående til arbeidene er fullførte. Etter planen skal arbeidet avsluttes og stillaset demonteres i oktober 2014.  Det er likevel usikkerhet knyttet til omfanget av arbeidene, noe som til fulle vil bli avdekket etter oppstart. Det er også stor usikkerhet knyttet til bruk av kalkmørtel i den kalde årstiden. Av disse åreakene kan anleggstiden måtte forlenges.

Stillas underveisDSCN9877Januar 2014 begynte monteringen av stillaset. Arbeidet ble utført av Alustar og stillaset sto ferdig i midten av februar 2014. Arbeidet var krevende. Nedre del av stillaset er dekket med gråmalte finérplater. På disse blir det om kort tid montert informasjon om restaureringsprosjektet.

IMG_3733

I en kort og etterlengtet pause mellom kulingkast og uvær kom sjansen man måtte benytte, og man måtte lykkes. Grytidlig om morgenen den 19 februar ble hele takoverdekningen løftet på plass i ett stykke. Den store konstruksjonen måtte tres inn over taket uten å skade bygning eller trærne som står tett på. Godt jobbet.

IMG_4018

En av utfordringene har vært at parkens flotte trær står temmelig nært innpå kirkeveggene. Kommunens egne folk var til stede for å gjennomføre nødvendig beskjæring for montering av stillaset.

Foto: Schjelderup & Gram