Kirkens fundamenter undersøkes

Det har lenge vært knyttet stor spenning til de arkeologiske funnene man kunne gjøre under Domkirken. Ønsket om å avdekke mest mulig av Domkirketomtens historie har kommet i konflikt med frykten for å røre ved den tunge konstruksjonenes stabilitet. Nettopp derfor er de bygningsarkeologiske undersøkelsene, som utføres av Kjartan Hauglid (NIKU), av helt spesiell betydning og interesse. Vi vet at prosjektets gjenoppfylling av masser og etablering av fast dekke vil bidra til å stabilisere, men det er også nyttig å vite hvordan de har jobbet med dette i middelalderen. De begrensede undersøkelsene under kirken utføres kun så langt det er fullt forsvarlig. Likevel kommer vi til å sitte igjen med en rekke interessante funn, noen nye svar, og som i all seriøs forskning; nye spørsmål og uløste gåter. Bygningsarkeologi er spennende! Følg denne lenken for å se Kjartan i arbeid (facebook): https://fb.watch/5bjEw20_jl/ – eller klikk på bildet. (Foto: NIKU / Kilde: Facebook)