Glassrapport fra Trondheim

Glassmaleriene fra østveggen er til reparasjon og restaurering på glassverkstedet ved Nidaros Domkirkes Restaureringsarbeider (NDR). Vi har fått tilsendt noen bilder fra verkstedet der arbeidene foregår. Verkstedet er en del av NDR sin såkalte “bygghytte” der dyktige håndverkere og konservatorer har opparbeidet seg unik spesialkompetanse gjennom den alltid pågående restaurering av Nidarosdomen. Her finnes det blant annet smie, steinhuggerverksted, gipsverksted, dyktige murere, snekkere og ikke minst dette glassverkstedet. NDR’s solide og brede kompetanse har vi flere ganger hatt stor nytte av i arbeidet med vår egen domkirke.

DSCN0036

Å kartlegge skadene er i seg selv en stor jobb. Når du kommer nært innpå ser du fort at det dreier seg om langt mer enn å skjære til en ny bit….

DSCN0025

Skadene berører ofte flere små felt med ulike farger og individuelt bearbeidede overflater.

DSCN0021

Først av alt må alle felt tegnes nøyaktig opp. Flere felt må demonteres fullstendig og settes sammen igjen. Her er restaureringstekniker Geir Lyshaug i arbeid.

DSCN0030

På disse bordene ligger vanligvis glassfelter fra Nidarosdomen, men også mange andre kirker har fått reparert sine fineste glass her. Foruten skader fra blant annet stein og fallende istapper, er det svært vanlig at gamle galssfelt buler etter mange år med sol-og vindbelastnigner. Da må de som regel demonteres fullstendig og forsynes med nye blyprofiler. Det er et omfattende arbeid.

DSCN0028

Glassfelt og tegning ligger på bordet. Legg særlig merke til den imponerende samlingen med glass. Her finnes et utall av farger, tykkelser og tektsturer. Likevel kan det være en utfordring å finne den helt rette biten. Motlyset fra en lav sol over Parken vil vil kunne avsløre selv de minste fargeavvik, – når vinduet igjen er på plass.

Alle fotografier er tatt av restaureringstekniker Elisabeth Sinnerud ved NDR’s glassverksted.