Ny bue kommer på plass…

Den utstikkende del av buen, – dekklisten- , over det store østvinduet var sterkt preget av forvitring. Dette til tross for at steinen her var ganske ny, montert på 1980-tallet av Nidaros Domkirkes restaureringsarbeider, NDR. For at denne jobben ikke skal forsinke de øvrige pågående steinarbeidene, har vi fått steinhoggere ved Nidaros domkirke (NDR) til å hogge også disse steinene, – denne gang av stein fra Målselv. Samme stein brukes nå på Nidarosdomen.

To restaureringsteknikere fra NDR, Terje Gimnes og Espen Sørburø, har kommet til Stavanger for å bistå med monteringen. Stein for stein, kopier av dem som stod her før 1980-tallet, heises og mures på plass med stor forsiktighet og med millimeterpresisjon, De festes i kalkmørtel som er framstilt etter middelalderens metoder og oppskrifter.

Fint, individuelt tilhogde steiner ligger klare til montering. Hver av dem veier mellom 100 og 150 kilo. Partier som skal mures inn er grovhogd for godt feste.
Monteringsstedet gjøres klart med kalkmørtel.
George Murphy og Erik Akira Inman fra Arkeologisk museum arbeider med mørtel mens Espen Sørburø og Terje Gimnes er klare med en ny stein som skal løftes på plass.
Her kontrolleres plasseringen med en mal av tre, der hver stein er tegnet inn.
Steinen gjøres klar for å heises på plass med kjetting og talje.
Tungt løft og godt samarbeid (sett ovenfra).
George Murphy og Erik Akira Inman (Begge AM-UiS) sørger for presis plassering av steinen.
En rekke justeringer må til før mørtelen herder. Etterpå er det forventet å kunne stå i hundrevis av år. Det vi ser her er resultat av et godt, flerfaglig samarbeid mellom sterinkonservatorer, steinhoggere og murere.