Nytt kororgel… Prosessen er i gang.

Det har lenge vært utfordringer knyttet til domkirkens eksisterende kororgel, det “lille” orgelet som står like innenfor korbuen. Noen vil mene at lyden ikke er god nok, men det er først og fremst plasseringen som er problematisk, både akustisk, klimatisk (trekkfullt sted) og fordi det delvis dekker Bispeinngangen. Prosjektet har derfor lagt opp til at det etableres et nytt orgel som tilpasses en fast plassering oppe i koret. Det vil gi koret i seg selv nye kammermusiske muligheter og samtidig bedre lyden ut i skipet. Dessuten får organisten bedre arbeidsforhold og større musikalsk spillerom.

Det er en omstendelig prosess å etablere et nytt kirkorgel, og i Stavanger domkirke må vi ha de beste råd med på veien, helt fra starten. Vi er heldige som har en domkantor i Ivan Sarajishvili og Nils Henrik Asheim å støtte oss til.

Samlet i koret for en første drøfting: Fra venstre; Organist og komponist Nils Henrik Asheim, domkantor Ivan Sarajishvili, arkitekt Per M Schjelderup, kirkeverge Svein Inge Thorstvedt og prosjektleder (Stavanger eiendom) Britta Goldberg.