Bare en dør?

Natt til søndag den 23. april ble det meldt om branntilløp ved Domirkens søndre inngang. Heldigvis ble ilden slukket raskt og skadeomfanget begrenset. Dørene som er skadet er tegnet av Conrad Fredrik von der Lippe og inngikk i den store restaureringen ha sto for på 1860-tallet. Ved nærmere ettersyn er skadene ganske omfattende, særlig på den ene dørbladet. Her frykter vi ikke bare for skader på treverket, men også overflatebeandling, låser og beslag. Alt er spesielt tilpasset og vil kreve omhyggelig restaurering av spesialkompetente håndverkere. Det er ille nok at en slik dør blir skadet på en slik måte. Enda verre er det om varmen også har skadet omrammingen i kleberstein. Det kan fort skje dersom temperaturen blir høy, og enda fortere ved plutselig nedkjøling. Denne flotte inngangsportalen er en av to som er del av det opprinnelige romanske kirkebygget, ferdigstilt allerede i (ca) år 1125. Sammen med den nordvendte inngangen (mot domkirkeplassen) utgjør denne en sjeldent fin og intakt portal sin periode, med rike, presise dekorasjoner. Vi må derfor håpe at klebersteinene har kommet mest mulig uskadd fra episoden.

IMG_5506 (1)

For en forbipasserende ser skaden kanskje ikke så dramatisk ut selv om ett dørblad er blitt mye mørkere enn det var. Når frustrasjonen over dette skadeverket har lagt seg: Ta deg tid til å beundre disse flotte steinarbeidene, om du får anledning til det. De har vært der i snart 900 år.

IMG_5502

Kommer vi tettere innpå kan vi lett se at treverket er sterkt skadet. Beslagene har også tydelig fått kjenne varmen. Spørmålet er så hvordan det har gått med klebersteinsomrammingen.

IMG_5505

Dørene ser kanskje enkle ut, men her er alt spesialtilpasset arbeid av høy kvalitet; fint profilerte planker av solid malmfuru, håndsmidde ståldetaljer og tradisjonell overflatebehandling på linoljebase. Det er godt vi har håndverkere og fagfolk som kan reparere dette på antikvariske premisser, men den originale døren får vi aldri uskadd tilbake.